

از اینکه وقت و نگاه گرانبهاتون رو به ما هدیه میدید! سپاسگزاریم 💙
شاید برای شما هم پیش اومده که سری بازی موردعلاقتون که مدتها دنبالش میکردین از یجایی به بعد رویه و فرمول همیشگی خودشو تغییر داده و سعی کرده که ایده های نو و خلاقانه ای رو ارائه بده !
که گاهی وقتا باعث بجود اومدن شاهکار هایی مثل Resident Evil 4 و یا GTA 3 میشه !
وهمچنین ممکنه باعث نابودی و فراموشی کل سری بشه مثل دو شماره آخر ددرایزینگ (که اصلا به مزاج طرفدارا خوش نیومد ! بماند از سانسور ریمیک/ریمستر اخیر!)
و خب همونطور که میدونین، سری بازی سایلنت هیل هم از این قاعده مستثنا نبود! ( و متاسفانه به لطف کم کاریهای کونامی 🤬 ) باعث شد تبدیل به یک فرنچایز نیمه جان تا همین چند وقت پیش بشه ! 😒
و به همین بهونه تو این مقاله قراره بریم سراغ یکی از بهترین و کم بها داده شده ترین بازی متفاوت این سری یعنی Silent Hill Shattered Memories
زمانی که دم از سایلنت هیل زده میشه اولین چیزایی که یادمون میاد درو دیوارای خونی ,طراحی سمبولیک هیولاهای بازی اونم با مفاهیم عمیق فلسفی که هرکدوم معنی خاص خودشونو دارن! و البته از همه مهمتر گیم پلی سوروایوال (Survival) بازی که علاوه بر اینکه بازیباز رو به وَحشت مینداخت و به چالش میکشید!
(نگاهی کوتاه به بازی های گذشته)
تقریبا هیچکدوم از این مواردی که ذکر شده در بازی Silent Hill Shattered Memories وجود نداره ! 🤭
و خب شاید با خودتون بگید که نبود این المان ها باعث ضربه به هویت اصلی بازی میشه ! درسته ؟🙄
اما در کمال تعجب باید بهتون بگم که اینجا دقیقا همونجایی که بازی ایده های نو و خلاقانه خودشو به رخ شما میکشه بدون اینکه به هویت اصلی بازی بی احترامی کنه و ضربه بزنه و باعث میشه که به راحتی نبود اون المان هارو در بازی احساس نکنین!🙃
(نیم نگاهی کلی به گیم پلی Silent Hill Shattered Memories)
به جرعت میشه گفت از زمان انتشارش (2009) تا به الان هیچ بازی ترسناکی شبیهش نیومده ! و خیلی از بازیها در آینده میتونن ازش الگو بگیرن!
همچنین باید بگم که متاسفانه این اثر جز اون دسته از بازیهایی محسوب میشه که بخاطر اینکه بصورت اوریجینال برای کنسول Wii طراحی شده (بدبختانه پورت PC هم نداره!😒) و نتونسته عملکرد مناسبی برای سایر پورت هاش (PSP و PS2) داشته باشه !
چون سخت افزار دو کنسول ذکر شده نسبت به Wii بشدت ضعیف بودن !
که باعث حذف بیشتر تکسچر های بازی (بجای تکسچر خوده یخ از رنگ آبی استفاده شده که خیلی مسخرست!) و از اون بدتر حذف برخی از مکانیزم های مهم بازی شده 🙁
جدای از مواردی که اشاره شده این بازی اصلا مناسب کنترل های PSP و PS2 نیست ! «چونکه برای ریموت Wii طراحی شده»
( بخوام براتون توصیفش کنم مثل این میمونه که بخوای یه بازی استراتژیک رو با گیم پد بازی کنی😵 )
همینا کافی بودن تا این بازی مورد بی لطفی و توجه گیمر ها و طرفدارای سری قرار بگیره ! 😔
(داستان بازی اتفاقات و سرگذشت شخصیت های سایلنت هیل 1999 روایت میکنه ! و Canon محسوب میشه !)
خیلی قبل تر از اینکه پروژه ساخت بازی(Silent Hill Shattered Memories) وارد فاز عملیاتی برای طراحی داستان و کانسپت بشه! تهیه کننده آمریکایی بازی ویلیام مارتل (William Martel) میخواست که یک سایلنت هیل شوتر اول شخص برای کنسول Wii بسازه به اسم Brahams P.D !😶
(از اسمش خودتون حدس بزنید که چقدر میتونست مضخرف از آب در بیاد !)و داستانش هم راجب یه پلیس دچار بیماری آمنزی بود که دنبال همسرش در سایلنت هیل میگرده ... خدا روشکر کونامی از این ایده خوشش نیومد و پسش زد! 😏
و خب اینجاس که بازی بعدی Silent Hill Cold Hearts متولد میشه ! (همون نسخه اولیه Shattered Memories)
(عکس هایی از کاور بازی و صفحه آخر دفترچه راهنمای بازی)
استودیوی کلایمکس تصمیم میگره با ابداع کردن ایده های نو و جدید خودش اولین بازی ترسناک روانشناختی متغیر (یعنی هر عمل و عکس العمل شما از نظر روانشناختی در بازی بررسی میشه و نتایجی داره!🤯) بسازه!
و برخلاف بازیهای قبل دیگه خبری از اون دنیای مه آلود و خونی سایلنت هیل نبود و انها رو با المان هایی مثل سرما و یخ جایگزین کرده بود !
(کانسپت آرت های بازی که سمت راست برای کاور بازی و سمت چپ بخشی از بازی رو نشون میده!)
داستان بازی بر این اساس بود که دختر دانشجویی به اسم جسیکا چمبرز (Jessica Chambers) که دچار شوک روحی شده (traumatized) در شهر سایلنت هیل که بنا به دلایلی عجیب دچار یخ زدگی به زیر صفر شده باید دنبال لباس و غذا برای بقا پیدا کردن بگرده و در این میونه که دچار ماجراجویی هایی میشه که ریشه در زندگی شخصی خودش داره (یجورایی شبیه به نسخه دوم بازی که جیمز به دنبال همسرش رفته بود) بازی از نظر هنری و بصری (گیم پلی) بشدت وفادار به نسخه های پیشین بوده ! ...
متاسفانه کونامی با این بازی موافقت نکرد و اجازه ساختش رو نداد! 😧 (البته برای بار اول!)
(سم بارلو "Sam Barlow" نویسنده بازی)
طبق گفته های سم بارلو (Sam Barlow) نویسنده بازی, تیم حاضر در استودیو کلایمکس متوجه شدن که سران کونامی علاقه مند به ریمیک نسخه اول بازی هستند و استودیو کلایمکس سعی کرد از این فرصت استفاده کنه و بهونه ریمیک شماره اول بازی, سایلنت هیل موردنظرشو بسازه !😏
بنابرین با ترکیب بهترین ایده ها و کانسپت های دو بازی لغو شده ( SH Brahams P.D و SH Cold Hearts ) و استفاده از اسم شخصیت ها و مکانهای نسخه اول سایلنت هیل (1999) بازی Silent Hill Shattered Memories متولد شد!
نه !
اگر از پیش زمینه داستانی و شروع بازی بگذریم! (یعنی هری میسون با دخترش دارن مسافرت میکنن که طی اتفاقاتی تصادف میکنن و سر از شهر سایلنت هیل در میارن و دختر هری هم بعد از اینکه بهوش میاد ناپدید میشه و میرید که پیداش بکنین!!) از اینجا به بعدش هیچ چیزش شبیه به نسخه اول نیست ! (همونطور که چند خط بالاتر اشاره کردم) هیچ چیزی بجز اسم شخصیت ها و لوکیشن ها شبیه نسخه اول نیست ! و خب بیشتر یک مشتق ( Spin Off ) برای بازی اول محسوب میشه تا یک ریمیک ... گویا همش بهونه بوده تا استودیو کلایمکس بتونه چراغ سبز رو از کونامی بگیره و سایلنت هیل خودشو بسازه !😂
بزارید از اولین لحظه ای که بازی رو اجرا میکنید شروع کنم! شما با همچین صفحهء قرمز رنگ و نوشته های سفید روبرو میشید 👇
که ترجمش یجورایی میشه !
"هشدار روانشناختی"
این بازی ویژگی های روانشناختی شما را هنگامی که بازی میکنید بررسی میکند
جوری که شما را واقعا میشناسه و سپس با اطلاعاتی که ازتون بدست میاره روند بازی رو بصورت خودکار برای شخص شما تغییر میده.
از داده های بدست آورده شده بر علیه شما (در طول گیم پلی) و همچنین ساختن کابوسی که مختص شماست استفاده میشود.
این بازی هرچقدر که شما بازی میکنید شما را بازی میدهد.
بله برخلاف تمام بازی هایی که تا به الان ممکنه انجام داده باشید!
این بازی یه بازی انتخابی با چند پایان بندی و سناریوی متفاوت نیست بلکه همونطور که خودش بهتون هشدار میده ! شروع به شناسایی کردن بعد روانی شخصیت شما میکنه ! و بازی اونجوری پیش میره که رفتار شما (نه فقط انتخاب هاتون!) بر روند گیم پلی و پایان بندی تاثیر گذاره! 😵 (برای درک بهتر بهتون توضیح میدم چطوری!)
(بخشی از جلساتی که با دکتر کافمن "Dr.K" میگذرونید)
به طور کلی بازی به دو شکل شخصیت شما را از نظر روانی بررسی میکنه و اطلاعات جمع آوری میکنه !
در طی بازی شما هفت جلسه مشاوره رو با دکتر کافمن (Dr.K) میگذرونید و در هر جلسه سئوالات و تستهای روان شناختی از شما گرفته میشه (که تمامی آنها بر اساس تستهای روانی دنیای واقعی هستند!) و پاسخی که به اون تست ها و سئوالات میدید روی یک چهارم (25%) اتفاقات و پیش آمد های داخل بازی تاثیر گذاره !
(نمونه ای از آزمون های روانشناسی که ازتون گرفته میشه!)
سه چهارم (75%) باقی مونده هم بر اساس نوع رفتار شما در طول بازی تغییر میکنه !
مثلا نوع ارتباط چشمی شما با شخصیت ها ! (آیا حواستون به حرفاشون هست یا نیست؟)
یا اینکه در طول بازی به چه چیزی نگاه میکنید و چقدر بهش خیره میشید؟
محیط داخل بازی رو کامل گشت و گذار میکنید یا اینکه سر سری ازش رد میشید؟
ناخودآگاه یا آگاهانه اول وارد چه اتاق هایی میشید؟
آیا اصلا به نقشتون نگاه میکنید و یا بروی آن علامت گذاری میکنید؟
و ...
بازی با بررسی این نکات حین بازی کردن شما اطلاعات زیادی از بُعد هویت روانشناختی شخصیت شما دریافت میکنه!
و خب با نتیجه گیری از این معیارهایی که بهتون گفتم! خیلی چیزها رو در گیم پلی و داستان بازی تغییر میده !
برای مثال عواملی که در گمیپلی تغییر میکنن :
🔵 محیط اطرافتون و ایتم هایی که بدست میارید !
🔵 نوع لباس پوشیدن شخصیت ها و حتی خود شما !
🔵 لحن حرف زدنشون ( با عشوه گری یا تندرویی و شک باشه یا اینکه محترمانه باهاتون صحبت کنن! و همچنین دیالوگهای متفاوت ! )
🔵 نوع کردار و رفتارشون ( درست مثل حرف زدن عشوه گری بکنن یا اینکه محترمانه رفتار کنن ! )
🔵 پیش آمد های داخل بازی ( که فقط به پایان بندی بازی محدود نمیشن ! )
🔵 پازل ها و معماهای داخل بازی
🔵 داستانک هایی که باهاشون برخورد میکنید !
🔵 نوع هیولاهایی که باهاتون برخورد میکنن ! ( یک نوع بیشتر نداره متاسفانه! فقط ظاهرش و رفتارش تغییر میکنه)
و البته ریز جزئیاتی که قراره خودتون توی بازی متوجه بشید !
(نگاهی به بخشی از مواردی که باتوجه به نوع رفتار شما و بعضی از انتخاب هایتان تغییر میکند!)
🔵 گیم پلی نسبتا روان !
🔵 موسیقی متن داینامیک و زیبا (مثل همیشه Akira Yamaoka گل کاشته!)
🔵 پازل های خلاقانه اسان و سخت !
🔵 صدا پیشگی با احساس و باکیفیت !
🔵 مکانیزم روانشناختی بازی که باعث میشه هر بار که قصد بازی مجدد داشته باشید انتخاب های شما و رفتار های خودآگاه و ناخودآگاه شما گیمپلی و روند داستانی بازی رو متنوع و جدید تر میکنه ! (به عبارت دیگه هر بار میتونید یک بازی متفاوت از قبل رو شروع کنید!)
🔴 از اتمسفر بازی های قبلی فاصله گرفته (اما در عوض فسلفه عمیق بازی دست نخورده که یجورایی تبدیل به نقطه قوت بازی شده!) و از مکانیزم تلاش برای بقا استفاده نشده حتی باوجود اینکه در نسخه اولیه بازیه (SH Cold Hearts) این مکانیزم همچنان وجود داشت! اما در نسخه نهایی ما شاهدش نبودیم عملا بازیباز بدون اسلحست و بیشتر در حال کن و کاوش برای بقاست تا جنگیدن!
🔴 برخلاف بازی های قبل بازی از تنوع هیولای زیادی برخوردار نیست و یک نوع هیولا بیشتر وجود نداره که ظاهرش و واکنشش بر اساس رفتار شما در طول بازی انتخاب میشه ! ( برای مثال اگر در یکی ازجلسه های مشاوره به بطری های الکل زیادی خیره بشید هیولاها وقتی به سراغتان بیایند شما حالت گیجی و مستی میگیرید! )ِ آنها شما را نمیکشند بلکه به خواب میبرند و فقط در جهان های دیگر ( دنیای یخ زدگی ) میتونیم ببینیمشون ! ( هدفشون تا حدودی کند کردن و گیج و منگ کردن بازیبازه!)
🔴 نسبت به جزئیات و داستانی که برای بازی بکار رفته شده زمان بازی به شدت کوتاست به طوری که اگر سر سری بازی کنید چهار ساعت ساعت و اگر به طور کامل بازی کنید حدود نه ساعت طول میکشه ( بسته به نوع رفتارتون در بازی یک ساعتی اختلاف وجود داره!)
🔴 فارغ از ترس روانی که بازی ایجاد میکنه ! خوده گیم پلی بازی و هیولاهای داخل بازی اونقدرا در القا حس ترس قوی عمل نمیکنن ! ( برخلاف عناوین گذشته!)
اگه هیچ تجربه ای از این سری بازی ندارید و یا اینکه از طرفداران قدیمی سایلنت هیل هستید !
سایلنت هیل Shattered Memories یک تجربه نو با همان طعم و لذت بازیهای قبله که با وجود تمام کم و کاستی هاش، نقاط قوتش به گونه ای هستند که از نقاط ضعف بازی چشم پوشی کنید !
شاید از نظر داستانی به گرد پای عناوین قبلی نرسد اما تعادل میان گیم پلی و داستان بازی به گونه ای هست که بشود این عنوان در کنار چهار شاهکار قبلی قرار داد ! 🙂
📌 اگر قصد تجربه بازی را دارید ( بهترین نسخه بازی مربوط به کنسول Wii است که با شبیه ساز Dolphin بروی PC و Laptop های متوسط به بالا قابل اجراست)
همچنین باید تسلط کافی به زبان انگلیسی داشته باشید ( وگرنه از بازی کاملا متنفر میشید 😂 )
نویسنده : ایلیا رشنو
برای کانال تلگرامی راکون سیتی نیوز ( RacconCityNews@ )
راستش این مقاله رو برای کانال تلگرامی راکون سیتی نیوز نوشته بودم اما اکانت تلگراممو بخاطر بی احتیاتی از دست دادم و قصد داشتم که برگردم اما بعد از کلی فکر کردن
باتوجه به بازخوردی که از مخاطبها گرفته بودم فهمیدم فعالیتم به عنوان یک مقاله نویس (توی پلتفرم تلگرام و یک کانال خبری) درست نبود
درواقع اتلاف وقته و از طرفی هم باتوجه به زحمتی که برای این مقاله کشیدم حیفم اومد بزارم توی خرواری از پیام ها گم بشه!
هرچند دلم برای خیلی از دوستان عزیزم مثل اقای دامون کلالی و علی روشنی و مهدی دادگر و یه خانمی هم بود که دقیق یادم نیست
همیشه تنگ میشه، امیدوارم هرجایی که هستند سالم و سلامت باشند و بهترینها براشون رقم بخوره ❤
❓برخی منابع برای این مقاله
https://B2n.ir/s11860
www.silenthillmemories.net
https://silenthill.fandom.com
کانال یوتیوب L0rp Gaming (برای مقایسه گرافیکی سایر نسخه های بازی)
تمامی گیف ها از روی نسخه شبیه ساز(Dolphin Emulator) ضبط شده اند !